Zsolnay aranykora


 

Közzétéve: 2012. szeptember 21.


Zsolnay aranykora

Azonosító 93490956
Cím: Zsolnay aranykora
Művész: Gyugyi László
Rövid leírás: Művészet - Művészettörténet
Beszerzés ideje: 2012. szeptember 21.
Becslési ár (-tól): 10 000 HUF
Becslési ár (-ig): 12 000 HUF
Méret: 34 x 24 cm
Méret (vastagság): 3 cm
Alcím: Gyugyi László gyűjteménye a nagyvilágból visszatér Pécsre
Kiadó: Zsolnay Örökség Kezelő Nonprofit... könykiadó
Kiadás éve: 2010
ISBN 10: 9630697688
ISBN 13: 9789630697682
Oldalszám: 368
Típus: Művészet - Művészettörténet
Megjegyzés: HISTORIZMUS, MILLENIUM, SZECESSZIÓDr. Gyugyi László műgyűjtő közel 600 kerámiatárgyból álló Zsolnay-gyűjteménye páratlan értéket képvisel. Darabjai a gyár 40 évét átölelő (1870?1910) időszakának termékei, amelyek három nagy korszakra oszthatók: a historizmus, a millennium és a szecesszió periódusaira. A historizmus korszaka (1878?1885) alatt keletkezett tárgyakra a természet motívumai mellett a régészeti és néprajzi gyűjtőmunka ?sajátos és nemzeti? forrásai jellemzőek. A Zsolnay kisasszonyok, Teréz és Júlia részfeladata volt az ornamensek gyűjtése. A gyűjtemény különlegessége, hogy mindkettőjüktől saját festésű, szignált, datált korai tárgyat is láthatunk. Ezen időszak meghatározó, s a ?nyugati orientációt? képviselő tervezője Klein Ármin volt, aki egy személyben festő, szobrász, forma- és dekortervező. Munkájára jellemző témák a klasszicizáló, görög mitológiai alakok, a kora-reneszánsz öltözékű figurák, az ónémet típusú portrék, és a magyar ?nép-életnek? jelenetei. Az 1896-ban megünnepelt ezredik évfordulóra új máztechnikát fejlesztett ki Zsolnay Vilmos, melyet az évforduló tiszteletére ?millenniumi technikának? nevezett el. A későbbiekben eozin néven csodált, színváltó, színjátszó mázféleségekkel jelent meg, melyeken nemesfémek és drágakövek színe csillan meg. Ehhez a periódushoz tartoznak az indiai, japán és kínai mintázatú műtárgyak is. A magyarság ázsiai eredetének kutatása motiválta e témakört. Az eozin technikája világhírűvé tette a gyárat, és hallhatatlanná Zsolnay Vilmos nevét. Vilmos halála után fia, Miklós veszi át a gyárat, s 1900?1921 között ő az a személy, aki vezérszerepet tölt be a gyár történetében. Ő hívta Pécsre Rippl-Rónai Józsefet, Apáti Abt Sándort, s a fiatal szecessziós gárda további tagjait. A XX. század első évtizedében öt művész, három szobrász és két festő is dolgozott a gyártmányfejlesztés szolgálatában. Apáti Abt Sándor kiemelkedő szerepet játszott a szecessziós periódus művészeti munkájában, 10 évet élt és dolgozott Pécsett. Igen termékeny alkotó volt, a Zsolnay mauzóleum szobrászati elemeit is ő mintázta, az eozinszarkofágjának domborműveivel együtt. A gyűjtemény a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa programnak köszönhetően talált otthonra Pécs új kulturális városrészében, a Zsolnay Negyedben. A gyűjtemény méltó helyét az erre a célra átalakított, szecessziós Sikorski-villában találták meg.
   
Kategória: Könyv
   

HISTORIZMUS, MILLENIUM, SZECESSZIÓDr. Gyugyi László műgyűjtő közel 600 kerámiatárgyból álló Zsolnay-gyűjteménye páratlan értéket képvisel. Darabjai a gyár 40 évét átölelő (1870–1910) időszakának termékei, amelyek három nagy korszakra oszthatók: a historizmus, a millennium és a szecesszió periódusaira.

A historizmus korszaka (1878–1885) alatt keletkezett tárgyakra a természet motívumai mellett a régészeti és néprajzi gyűjtőmunka „sajátos és nemzeti” forrásai jellemzőek. A Zsolnay kisasszonyok, Teréz és Júlia részfeladata volt az ornamensek gyűjtése. A gyűjtemény különlegessége, hogy mindkettőjüktől saját festésű, szignált, datált korai tárgyat is láthatunk.

Ezen időszak meghatározó, s a „nyugati orientációt” képviselő tervezője Klein Ármin volt, aki egy személyben festő, szobrász, forma- és dekortervező. Munkájára jellemző témák a klasszicizáló, görög mitológiai alakok, a kora-reneszánsz öltözékű figurák, az ónémet típusú portrék, és a magyar „nép-életnek” jelenetei.

Az 1896-ban megünnepelt ezredik évfordulóra új máztechnikát fejlesztett ki Zsolnay Vilmos, melyet az évforduló tiszteletére „millenniumi technikának” nevezett el. A későbbiekben eozin néven csodált, színváltó, színjátszó mázféleségekkel jelent meg, melyeken nemesfémek és drágakövek színe csillan meg. Ehhez a periódushoz tartoznak az indiai, japán és kínai mintázatú műtárgyak is. A magyarság ázsiai eredetének kutatása motiválta e témakört. Az eozin technikája világhírűvé tette a gyárat, és hallhatatlanná Zsolnay Vilmos nevét.

Vilmos halála után fia, Miklós veszi át a gyárat, s 1900–1921 között ő az a személy, aki vezérszerepet tölt be a gyár történetében. Ő hívta Pécsre Rippl-Rónai Józsefet, Apáti Abt Sándort, s a fiatal szecessziós gárda további tagjait. A XX. század első évtizedében öt művész, három szobrász és két festő is dolgozott a gyártmányfejlesztés szolgálatában. Apáti Abt Sándor kiemelkedő szerepet játszott a szecessziós periódus művészeti munkájában, 10 évet élt és dolgozott Pécsett. Igen termékeny alkotó volt, a Zsolnay mauzóleum szobrászati elemeit is ő mintázta, az eozinszarkofágjának domborműveivel együtt.

A gyűjtemény a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa programnak köszönhetően talált otthonra Pécs új kulturális városrészében, a Zsolnay Negyedben. A gyűjtemény méltó helyét az erre a célra átalakított, szecessziós Sikorski-villában találták meg.

 


 

Elérhetőségek

RévArt galéria
1118 Budapest, Torbágy utca 4.
 
Web: www.revart.hu
Email: info@revart.hu
Telefon: +36 30 999 4469
Kérdése van? Keressen Minket az info@revart.hu e-mail címen! Minden jog fenntartva! © 2012 RévArt galéria