Közzétéve: 2012. szeptember 21.
Zsolnay aranykora
Azonosító | 93490956 |
Cím: | Zsolnay aranykora |
Művész: | Gyugyi László |
Rövid leírás: | Művészet - Művészettörténet |
Beszerzés ideje: | 2012. szeptember 21. |
Becslési ár (-tól): | 10 000 HUF |
Becslési ár (-ig): | 12 000 HUF |
Méret: | 34 x 24 cm |
Méret (vastagság): | 3 cm |
Alcím: | Gyugyi László gyűjteménye a nagyvilágból visszatér Pécsre |
Kiadó: | Zsolnay Örökség Kezelő Nonprofit... könykiadó |
Kiadás éve: | 2010 |
ISBN 10: | 9630697688 |
ISBN 13: | 9789630697682 |
Oldalszám: | 368 |
Típus: | Művészet - Művészettörténet |
Megjegyzés: | HISTORIZMUS, MILLENIUM, SZECESSZIÓDr. Gyugyi László műgyűjtő közel 600 kerámiatárgyból álló Zsolnay-gyűjteménye páratlan értéket képvisel. Darabjai a gyár 40 évét átölelő (1870?1910) időszakának termékei, amelyek három nagy korszakra oszthatók: a historizmus, a millennium és a szecesszió periódusaira. A historizmus korszaka (1878?1885) alatt keletkezett tárgyakra a természet motívumai mellett a régészeti és néprajzi gyűjtőmunka ?sajátos és nemzeti? forrásai jellemzőek. A Zsolnay kisasszonyok, Teréz és Júlia részfeladata volt az ornamensek gyűjtése. A gyűjtemény különlegessége, hogy mindkettőjüktől saját festésű, szignált, datált korai tárgyat is láthatunk. Ezen időszak meghatározó, s a ?nyugati orientációt? képviselő tervezője Klein Ármin volt, aki egy személyben festő, szobrász, forma- és dekortervező. Munkájára jellemző témák a klasszicizáló, görög mitológiai alakok, a kora-reneszánsz öltözékű figurák, az ónémet típusú portrék, és a magyar ?nép-életnek? jelenetei. Az 1896-ban megünnepelt ezredik évfordulóra új máztechnikát fejlesztett ki Zsolnay Vilmos, melyet az évforduló tiszteletére ?millenniumi technikának? nevezett el. A későbbiekben eozin néven csodált, színváltó, színjátszó mázféleségekkel jelent meg, melyeken nemesfémek és drágakövek színe csillan meg. Ehhez a periódushoz tartoznak az indiai, japán és kínai mintázatú műtárgyak is. A magyarság ázsiai eredetének kutatása motiválta e témakört. Az eozin technikája világhírűvé tette a gyárat, és hallhatatlanná Zsolnay Vilmos nevét. Vilmos halála után fia, Miklós veszi át a gyárat, s 1900?1921 között ő az a személy, aki vezérszerepet tölt be a gyár történetében. Ő hívta Pécsre Rippl-Rónai Józsefet, Apáti Abt Sándort, s a fiatal szecessziós gárda további tagjait. A XX. század első évtizedében öt művész, három szobrász és két festő is dolgozott a gyártmányfejlesztés szolgálatában. Apáti Abt Sándor kiemelkedő szerepet játszott a szecessziós periódus művészeti munkájában, 10 évet élt és dolgozott Pécsett. Igen termékeny alkotó volt, a Zsolnay mauzóleum szobrászati elemeit is ő mintázta, az eozinszarkofágjának domborműveivel együtt. A gyűjtemény a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa programnak köszönhetően talált otthonra Pécs új kulturális városrészében, a Zsolnay Negyedben. A gyűjtemény méltó helyét az erre a célra átalakított, szecessziós Sikorski-villában találták meg. |
Kategória: | Könyv |
HISTORIZMUS, MILLENIUM, SZECESSZIÓDr. Gyugyi László műgyűjtő közel 600 kerámiatárgyból álló Zsolnay-gyűjteménye páratlan értéket képvisel. Darabjai a gyár 40 évét átölelő (1870–1910) időszakának termékei, amelyek három nagy korszakra oszthatók: a historizmus, a millennium és a szecesszió periódusaira.
A historizmus korszaka (1878–1885) alatt keletkezett tárgyakra a természet motívumai mellett a régészeti és néprajzi gyűjtőmunka „sajátos és nemzeti” forrásai jellemzőek. A Zsolnay kisasszonyok, Teréz és Júlia részfeladata volt az ornamensek gyűjtése. A gyűjtemény különlegessége, hogy mindkettőjüktől saját festésű, szignált, datált korai tárgyat is láthatunk.
Ezen időszak meghatározó, s a „nyugati orientációt” képviselő tervezője Klein Ármin volt, aki egy személyben festő, szobrász, forma- és dekortervező. Munkájára jellemző témák a klasszicizáló, görög mitológiai alakok, a kora-reneszánsz öltözékű figurák, az ónémet típusú portrék, és a magyar „nép-életnek” jelenetei.
Az 1896-ban megünnepelt ezredik évfordulóra új máztechnikát fejlesztett ki Zsolnay Vilmos, melyet az évforduló tiszteletére „millenniumi technikának” nevezett el. A későbbiekben eozin néven csodált, színváltó, színjátszó mázféleségekkel jelent meg, melyeken nemesfémek és drágakövek színe csillan meg. Ehhez a periódushoz tartoznak az indiai, japán és kínai mintázatú műtárgyak is. A magyarság ázsiai eredetének kutatása motiválta e témakört. Az eozin technikája világhírűvé tette a gyárat, és hallhatatlanná Zsolnay Vilmos nevét.
Vilmos halála után fia, Miklós veszi át a gyárat, s 1900–1921 között ő az a személy, aki vezérszerepet tölt be a gyár történetében. Ő hívta Pécsre Rippl-Rónai Józsefet, Apáti Abt Sándort, s a fiatal szecessziós gárda további tagjait. A XX. század első évtizedében öt művész, három szobrász és két festő is dolgozott a gyártmányfejlesztés szolgálatában. Apáti Abt Sándor kiemelkedő szerepet játszott a szecessziós periódus művészeti munkájában, 10 évet élt és dolgozott Pécsett. Igen termékeny alkotó volt, a Zsolnay mauzóleum szobrászati elemeit is ő mintázta, az eozinszarkofágjának domborműveivel együtt.
A gyűjtemény a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa programnak köszönhetően talált otthonra Pécs új kulturális városrészében, a Zsolnay Negyedben. A gyűjtemény méltó helyét az erre a célra átalakított, szecessziós Sikorski-villában találták meg.