művészettörténész
(Budapest, 1953. november 6.-)
Honlapja
http://editandras.arthistorian.hu/
1977: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, művészettörténet–történelem szak. 1997: művészettörténet PhD fokozat. 1977–1979 között a Magyar Nemzeti Galéria grafikai osztályának munkatársa; 1979–1986 között a Corvina Kiadó szerkesztője; 1987-től az MTA Művészettörténeti Kutató Intézet tudományos munkatársa, 2002-től főmunkatársa. 1990–1992 és 1997–2002 között az Új Művészet és a Műértő New York-i tudósítója. 1997–1998-ban Fulbright-ösztöndíjas New Yorkban. A Független Képzőművészeti Műhelyek Ligája Alapítvány kuratóriumának elnöke. A Kritikusok Nemzetközi Szövetsége (AICA) és a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MUOSZ) tagja. Kutatási területe kezdetben a kelet-európai (főleg orosz) és magyar avantgárd a XX. század első felében. 1989-es New York-i útja óta kortárs művészettel foglalkozik. Számos nemzetközi konferencián vett részt (Budapest, New York, Zürich, Stockholm). Művészettörténeti tanulmányai és műkritikái az Új Művészetben, a Műértőben, a Balkonban, a Kritikában és a Café Bábelben, illetve tanulmánykötetekben és katalógusokban jelentek meg. Számos képzőművészeti kiadványt szerkesztett. Kortárs amerikai művészettel foglalkozó tanulmányait kötetbe rendezve kiadta az Új Művészet kiadó Kötéltánc címen. Kortárs európai művészettel kapcsolatos tanulmányai gyűjteményes kötetének kiadása folyamatban van.
Főbb művei
• A Hét képzőművészeti kritikája 1890–1914 között, Ars Hungarica, 1978
• Schönberger Armand, Budapest, 1984
• Vízpróba a kortárs (nő)művészeken, in: Vízpróba, Budapest, 1996 (angolul is)
• Fájdalmas búcsú a modernizmustól. Az átmenet időszakának terhei, in: Omnia Mutantur, a XLVII. Velencei Biennálé magyar pavilonjának katalógusa, 1997 (angolul is)
• Válogatás a nagybányai művészek leveleiből: 1893–1944. Budapest, 1997 (szerk. András Edit, Bernáth M.)
• A test reprezentációja a kortárs magyar képzőművészetben (in: Erotika és szexualitás a magyar képzőművészetben, Budapest, 1999, angolul is)
• Kulturális átöltözés – Benczúr Emese, in: XLVIII. Velencei Biennálé magyar pavilonjának katalógusa, 1999 (angolul is)
• Painful farewell to Modernism. Difficulties in the Period of Transition, in: After the Wall. Art and Culture in Post-communist Europe, Stockholm, 1999
• A Magyar Tudományos Akadémia Művészettörténeti Kutató Intézetének Adattára. A fondok jegyzéke. Szerkesztette: András Edit, Pataki Gábor. Magyar Tudományos Akadémia Művészettörténeti Kutató Intézete - Argumentum Kiadó; Budapest, 2000
• Kötéltánc. Tanulmányok az ezredvég amerikai képzőművészetéről. Új Művészet kiadó, Budapest, 2001
• Kinek kell az új paradigma? Régi keleti műkritikai gyakorlat – új nyugati kritikai elmélet. Műértő, 2001, 12.sz. AICA- melléklet, I. – III.pp. (angolul, hollandul és spanyolul is)
• Who is Afraid of a New Paradigm? The Old Practice of Art Criticism of the East versus the New Critical Theory of the West’. In: MoneyNations. Constructing the Border – Constructing East-West. (Ed. by.: Marion von Osten és Peter Spilmann) Edition Selene, Wien, 2003
• Blind Spot of the New Critical Theory. Notes on the Theory of Self Colonization. In: [cím nélkül. 51. Velencei Biennálé román pavilonjának kiadványa] 2005.
• Kárpit – Tapestry. Nemzetközi milleniumi kortárs kiállítás=International millennial contemporary exhiobition. Rendezte: András Edit. Munkatársa: Papp Katalin. Bp. Szépművészeti Múzeum. 2001. 174 p. illusztr.
• Kulturális átöltözés. Művészet a szocializmus romjain, Argumentum Kiadó, Budapest, 2009.